Min väg till självständighet

Att vara så här fattig gör en verkligen motiverad att börja spara. Jag kommer spara 10% av mina inkomster till min framtida buffert.  Till KulKontot kommer jag spara sådant som är över vid månadens slut men till att börja med kommer målet vara några kronor. Kan jag bara lyckas med att inte övertrassera kontot så har jag kommit långt. Men Jag är positiv. Vad målet för min buffert ska vara är inte bestämt ännu men jag har ett delmål på 9000 vid årsskiftet. Vissa har som tumregel att man ska kunna klara sig på sin buffert i ett par månader upp till ett halvår om man skulle bli arbetslös. Då skulle 50 000 räcka gott och väl för mig. Andra har buffert för att klara oförutsedda utgifter. Jag bor ju fortfarande i hyreshus så mina oförutsedda utgifter skulle kunna vara att fransmannen blir ledsen eller att framtanden ryker. Då jag inte har någon försäkring på hunden måste bufferten även klara av en operation eller två. Jag tror att 50 000kr är ett lagom mål och det ska jag ha klarat någon gång under 2011.

Då jag vill ha häst i mitt framtida liv inser jag att jag måste få till något ytterligare sparande. Jag måste lära mig hur man får pengar att växa. Ska konsultera med min bror men det får bli ett senare projekt.

Konsum stänger om en kvart så jag måste gå och panta lite burkar så jag har råd att äta imorrn. Än är jag inte rik.

Kramar Kristin



Kommentarer
Postat av: Pappa

Livet är inte alltid rättvist, men man kan ju utjämna orättvisorna när ekonomin tillåter. David fick 70 euro i fickpengar till Barcelona resan, kolla ditt konto så har du fått insatt motsvarande belopp i SEK.
kram
/pappa

2008-03-19 @ 14:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0